Așa arată hotelul viitorului – inteligent, sustenabil și fără restricții
Centrul de Competențe Hoteliere (HKZ) din Oberschleißheim, lângă München, este o prezență specială în peisajul hotelier vorbitor de limbă germană. Aici, pe o suprafață expozițională mare, sunt reproduse în mod funcțional toate zonele unui hotel - de la camere de diferite categorii până la bar, recepție și bucătărie – toate complet funcționale. Arhitecții, proiectanții, operatorii, arendașii și investitorii se pot informa despre conceptele în domeniul construcțiilor hoteliere și de restaurante, indiferent de producători, și pot face schimb de idei pe îndelete - departe de târgurile de specialitate obișnuite. În cadrul centrului sunt implementate și soluții GEZE, ceea ce ne permite să primim un feedback valoros cu privire la utilizarea și manipularea produselor noastre. Sonja Zdiarsky, Global Account Manager și expert în industria hotelieră, discută cu cei doi operatori ai HKZ, Julia von Klitzing-Peter și Christian Peter, despre tendințele din industria Horeca, aspectele ce caracterizează hotelurile inteligente, ce nevoi au clienții și personalul și, desigur, cum pot fi de ajutor produsele GEZE.
„Smart Hotel” este tendința actuală din industria hotelieră
S.Z.: În momentul de față, termenul de „hotel inteligent” este foarte răspândit. Ce credeți că înseamnă și ce alte tendințe domină în prezent industria hotelieră?
Christian Peter: Este clar că aproape toată lumea vorbește despre interconectare și automatizare în operațiunile hoteliere. Termenii „hotel inteligent” sau „hotelul viitorului” sunt adesea utilizați în acest context. Hotelul inteligent presupune dotarea unui hotel cu inteligență artificială pentru a optimiza managementul și eficiența operațiunilor hoteliere, îmbunătățind astfel serviciile din hotel, pe de o parte, și reducând costurile, pe de altă parte. Din punctul nostru de vedere însă, așa-numitul hotel inteligent sau hotel al viitorului există deja; de fapt, ar trebui să folosim termenul „hotelul prezentului”. Acest lucru se datorează faptului că majoritatea soluțiilor de digitalizare sunt deja disponibile, dar potențialul nu este încă exploatat pe deplin, deoarece interconectarea și, prin urmare, comunicarea între specialitățile individuale este încă problematică. Principalul motiv pentru această situație este că specialitățile individuale nu sunt luate în considerare și planificate împreună de la început, ci sunt adăugate prea târziu și nu mai poate fi luată în considerare o soluție constructivă.
Amortizoarele de ușă și alte produse GEZE testate live: În cadrul Centrului de Competențe Hoteliere, clienții noștri au posibilitatea de a testa toate produsele. © GEZE GmbH
S.Z.: Cum ar trebui să arate proiectarea unui hotel inteligent, astfel încât interconectarea să funcționeze?
C.P.: În procesul de construcție sunt implicați arhitecții, designerii de interior, dar și proiectanții specializați în încălzire, aer condiționat, instalații sanitare, ventilație, sisteme de protecție împotriva incendiilor etc. Aceste specialități trebuie să intre în contact unele cu altele într-un stadiu incipient; în mod ideal, moderarea are loc prin intermediul licitației. În caz contrar, sistemele tehnice ajung deseori să fie incompatibile - pur și simplu pentru că există un număr foarte mare de sisteme și protocoale diferite. În mod ideal, sistemele trebuie să fie interoperabile.
S.Z.: Putem confirma acest lucru. Sistemele tehnice funcționează cel mai bine cu o bună planificare și coordonare timpurie între toți cei implicați. Acordăm o mare importanță acestui aspect în proiectele noastre. Ce avantaje considerați că aduc operatorilor hotelurile inteligente?
C.P.: Unul dintre cele mai importante motive pentru interconectarea sistemelor de tehnica clădirilor în hoteluri este aspectul durabilității sau, mai exact, eficiența energetică. Hotelierul are nevoie de date precise cu privire la consumul de energie, de exemplu, pentru a echilibra sau a deplasa sarcinile de vârf. Să vă dau un exemplu. Bineînțeles că hotelierul nu poate tăia dimineața curentul electric pentru cafetieră, dar poate folosi un sistem inteligent al clădirii pentru a spune uscătorului de rufe să treacă de la 90 % la 60 % putere termică sau chiar să mute întregul proces de uscare în timpul nopții. În același timp, interconectarea poate spori confortul și siguranța în clădire prin optimizarea proceselor de din clădire. De exemplu, printr-o ventilație automată sau soluții de uși fără restricții, care garantează totuși în orice moment un nivel ridicat de siguranță pentru clienți, cum ar fi în caz de incendiu, precum și opțiunea de acces de la distanță pentru monitorizarea stării sau controlul accesului. Pentru aceste multe aplicații mici, avem nevoie de un sistem de comandă a clădirii în care sistemele individuale pot fi integrate. Ideale sunt bineînțeles soluții precum platforma de interconectare myGEZE Control, care poate fi utilizată pentru a integra acționările pentru uși și ferestre într-un sistem de comandă a clădirii.
Exploatarea durabilă a hotelurilor
S.Z.: În curând vom interconecta ușile existente în cadrul Centrului de Competențe Hoteliere cu platforma myGEZE Control. Atât ușile, cât și produsele altor companii pot fi apoi integrate într-un sistem de comandă a clădirii, iar beneficiile pot fi demonstrate live vizitatorilor. Astfel, teoria devine puțin mai tangibilă – acesta este marele avantaj al Centrului de Competențe Hoteliere. Dincolo de tehnologie, ce alte tendințe observați în industria horeca?
J.v.K.: Pe lângă tehnologie, accentul este pus pe nevoile diverse ale clienților. Ce așteptări au grupurile mele de clienți, ce apreciază poate tinerii în comparație cu grupul țintă actual? Problema sustenabilității devine un aspect central în special pentru generația tânără. În sensul că, decizia conștientă în favoarea durabilității și a regionalității reprezintă o nouă formă a luxului. Pe de o parte, după cum s-a menționat deja, intră în joc automatizarea clădirilor pentru a face funcționarea unui hotel mai durabilă, însă cerințele merg mai departe. Conceptul de lux s-a schimbat complet. În trecut, luxul însemna camere și spații mari, opulente și bogat mobilate, în timp ce astăzi reprezintă opusul, adică un design simplu, minimalist și funcțional. În plus față de sustenabilitate, un subiect la modă sunt și hotelurile fără restricții sunt. Organizația Mondială a Turismului (UNWTO) estimează că piața turismului fără restricții reprezintă aproximativ 15 % din totalul cheltuielilor turistice globale. Se așteaptă ca această cifră să crească și mai mult pe măsură ce tot mai multe țări și destinații își îmbunătățesc accesibilitatea. Accesibilitatea nu mai afectează doar persoanele cu handicap, ci și călătorii în vârstă, familiile cu copii sau pur și simplu persoanele care călătoresc cu bagaje. Toată lumea beneficiază de hoteluri fără restricții.
Mai ales pentru grupul țintă mai tânăr, decizia conștientă în favoarea durabilității și a regionalității reprezintă noua formă de lux.
Julia von Klitzing-Peter, expert pentru generațiile Y/Z la Centrul de Competențe HoteliereS.Z.: Ce înseamnă concret pentru camerele de hotel tendința către hoteluri durabile și fără restricții?
J.v.K.: Mai puțin mobilier, de exemplu. Mobilierul trebuie să fie bine gândit și limitat la strictul necesar. De exemplu, doar dulapuri laterale mici, un birou compact și un suport pentru bagaje, fără multe obiecte - toate într-o singură culoare, dintr-un singur material și, de preferință, din regiune, fără lanțuri lungi de aprovizionare. Și toate acestea într-un climat interior ideal, plăcut și liniștit. Aici intră în joc produsele instalate, cum ar fi amortizorul de ușă GEZE TS 5000 SoftClose sau GEZE ActiveStop, pentru a împiedica ușile să se închidă cu zgomot. Accesibilitatea în hotel începe deja de la ușa de intrare, de exemplu cu ușile glisante automate, cum ar fi Slimdrive SL NT sau ușa rotativă Revo.PRIME, și continuă apoi în camerele de hotel. Aspecte importante pentru incluziune sunt, de exemplu, trecerile suficient de largi pentru scaunele cu rotile, pardoselile antiderapante și mijloacele de comunicare digitală din camere. Avantajul este că toate aceste măsuri nu creează doar hoteluri fără restricții, dar sporesc și confortul clienților.
S.Z.: Clienții hotelurilor cer sustenabilitate, dar cum îi puteți convinge să acționeze ei înșiși într-un mod mai sustenabil, mai ales când vine vorba de consumul de energie și apă?
J.v.K.: Ei bine, acum există câteva idei foarte inteligente despre cum să motivăm clienții hotelului să fie mai economi și să conserve resursele. Observăm evoluții interesante în direcția gamification, în special la GenZ. De exemplu, oaspeții pot câștiga „coins” pentru un comportament econom, pe care le pot cheltui apoi pe un mic dejun gratuit. Acest lucru este interesant și pentru operator, deoarece micul dejun se amortizează singur - prin kilowați oră de energie electrică sau litri de apă economisiți. Mai ales pentru marile lanțuri hoteliere astfel de programe de recompensare reprezintă o modalitate excelentă de a spori loialitatea clienților. Pentru aceasta am însă nevoie de o interconectare a sistemelor și un grad ridicat de digitalizare – și așa cercul se închide.
Hotelurile fără restricții permit robotizarea
În cadrul Centrul de Competențe Hoteliere se abordează nu doar teme legate de protecția împotriva incendiilor, izolarea fonică și asigurarea căilor de evacuare, ci și legate de „Predictive Maintenance” (mentenanța predictivă). De exemplu, amortizorul de ușă nu ar trebui supus operațiunilor de mentenanță tocmai când sala de conferințe a fost rezervată. © GEZE GmbH
S.Z.: Dacă până acum am vorbit de operatori și de clienți, să vedem cum afectează tendințele industriei hoteliere personalul hotelier.
C.P.: Tema sustenabilitate are bineînțeles un impact și asupra brandului de angajator. Se întâmplă din ce în ce mai des ca angajații să fie mai puțin interesați de bani și mai mult de scop și de echilibrul dintre viața profesională și cea privată – așa-numitul Work-Life-Balance. Preferă să lucreze într-un hotel care funcționează sustenabil; respectiv, în calitate de angajat al unui hotel, apreciează orele de lucru fixe și perioadele de odihnă sigure. Ajungem astfel chiar în mijlocul deficitului de specialiști care a afectat industria horeca de la pandemia de COVID-19. Ne ajută însă o altă tendință, despre care nu am vorbit încă: robotizarea. Putem deja utiliza roboți în multe domenii - cum îi stă bine unui hotel al viitorului - dacă avem posibilitățile tehnice. De altfel, roboții se bucură și ei de hotelurile fără restricții. Tocmai de aceea este atât de important pentru noi și pentru întreaga industrie să lucrăm împreună cu parteneri tehnologici precum GEZE. De exemplu, dacă robotul de curățenie sau de serviciu trebuie să se deplaseze dintr-o cameră în alta, atunci am nevoie de acționări automate ale ușilor, controlate ideal prin intermediul sistemului de automatizare a clădirii – de exemplu pentru a menține ușile deschise la anumite ore și a le închide atunci când roboții nu sunt activi. În majoritatea cazurilor, nici operatorul, nici procesatorul, nici arhitectul nu știu cum poate funcționa această comunicare - experții de specialitate precum GEZE au însă cunoștințele necesare. Putem parcurge și prezenta Guest Journey în laboratorul nostru de usability.
Nu numai că sistemele trebuie să comunice între ele, dar și specialitățile trebuie să se coordoneze între ele. Împărtășim cu GEZE acest principiu „Connecting Expertise, Building Solutions”.
Christian Peter, fondator și inițiator al Centrului de Competențe HoteliereS.Z.: De ce au fost realizate până acum atât de puține hoteluri inteligente cu roboți?
C.P.: Și această situație se datorează numărului mare de sisteme și protocoale - și, în cele din urmă, incertitudinii cu privire la sistemul care va prevala. La urma urmei, cine vrea să investească în ceva despre care nu știe dacă va mai fi pe piață în următorii 10 sau 15 ani? În plus, mulți pur și simplu nu au timp să țină pasul cu inovațiile care avansează exponențial - subiectul IA a contribuit, de asemenea, la o accelerare în acest sens. Schimbul de idei este esențial pentru procesul decizional. În cadrul Centrului de Competențe Hoteliere, oferim o platformă stabilă pentru acest schimburi de idei - și suntem încântați că GEZE face parte din acest schimb între experți!
Și noi ne bucurăm de asta! Vă mulțumesc foarte mult pentru discuția interesantă, doamnă von Klitzing-Peter și domnule Peter, dar mai presus de toate pentru parteneriatul bun și interesul comun de a moderniza industria hotelieră.
GEZE este partener în cadrul Centrului de Competențe Hoteliere din anul 2022. Ne invităm clienții, partenerii și părțile interesate să arunce o privire mai atentă asupra produsele noastre, integrate direct în aplicații.
V-am trezit curiozitatea? Atunci faceți o programare imediat:
prin telefon la 089 55 05 212 0 sau direct prin formularul de contact.