Planificarea ușilor de către experți – de la soluții tehnice simple până la soluții tehnice complexe
Accesibilitatea, protecția împotriva incendiilor, căile de evacuare, controlul accesului, igiena: diferite cerințe și funcții transformă planificarea ușilor într-o sarcină complexă pentru arhitecți și proiectanţi. Dacă sunt implicați devreme în proces, experții noștri GEZE vă pot ajuta să evitați erorile de planificare și costurile inutile.
Importanța proiectării ușilor de către experți
Sunt apuse demult vremurile în care arhitecții sau proiectanţii puteau scrie într-o specificație pentru o clădire ceva de genul „ușă intrare, vopsită în alb, mată”. În prezent, ușile au evoluat în sisteme multifuncționale. Evoluția a fost dictată în primul rând de cerințele în creștere în materie de securitate și protecție. Digitalizarea contribuie la rândul ei la această nouă complexitate, oferind opțiuni diverse pentru interconectarea clădirilor și integrarea tuturor aplicațiilor în sistemul de comandă a clădirii. În general, cu cât cerințele sunt mai ridicate, cu atât ușa va fi mai complexă – la fel și operațiunile tehnice asociate necesare.
De aceea este esențial ca specialiștii în planificarea ușilor să fie implicați cât mai devreme în procesul de planificare. Acesta este singurul mod de a evita lacune inutile în planificare, care pot genera conflicte și care pot fi rectificate numai cu eforturi de coordonare și cheltuieli adiționale. În cel mai rău caz, planificarea incompletă ar putea viza o ușă rezistentă la foc fără nicio opțiune de ajustări ulterioare.
Planificarea ușilor asigură integrarea echilibrată a sistemelor
Planificarea ușilor de către experți clarifică scopul ușilor, aducând împreună toate loturile de lucrări și coordonându-le astfel încât să rezulte o integrare fără sincope a diferitelor sisteme. Acest lucru asigură combinarea în modul cel mai inteligent a numeroaselor specificații legale sau specifice ale clientului, precum și a funcțiilor necesare pentru implementarea acestora. În plus, o bună planificare efectuată de către experți gândește în perspectivă și ia în considerare configurări preliminare, care permit ulterior modificarea cerințelor de utilizare. De exemplu, se poate întâmpla ca la o analiză mai atentă, o ușă aparent „normală” să se dovedească a fi de fapt o ușă de evacuare care trebuie să stea deschisă, dar care trebuie să se închidă automat în caz de incendiu. În plus, ea trebuie să îndeplinească toate nevoile referitoare la accesibilitate. Toate aceste aspecte pot fi rezolvate printr-o planificare corespunzătoare deja dintr-un stadiu incipient şi pot duce, în cele din urmă, la economisirea unor costuri.
Sarcinile și responsabilitățile unui proiectant expert
Rețeaua de competențe buildingSMART a întocmit o listă a parametrilor pe care teoretic îi poate avea o ușă. Organizația a colectat un număr impresionant de 4.500 de parametri care acoperă toate variantele și combinațiile. Bineînțeles că în practică un proiectant nu va descrie niciodată toți acești parametri, deoarece numeroase componente sau variații nu corespund ușilor planificate. De exemplu, la clădiri administrative mai mici, cu cerințe relativ simple, sunt necesare numai informații de bază pentru a planifica ușile. Cu toate acestea, chiar și aceste uși ar putea avea aproximativ 30 de parametri, cum ar fi informații despre lățime, înălțime, tip de deschidere, feronerie, culoare sau material. În proiecte mai mari, cum ar fi o întreagă clinică cu circa 3.500 de uși, ar putea exista peste 150 de parametri care trebuie introduși și actualizați. Toate acestea arată faptul că proiectanţii de uși se confruntă cu o sarcină complexă, ce impune un proces de precizie. Aceasta este singura cale ce garantează că nu se va omite niciun detaliu.
Procesul tipic de planificare a ușilor de către experți
Cerințele utilizatorilor, accentele şi cerinţele de design oferă o imagine concretă a sarcinii și un tablou clar al activităților care trebuie efectuate. Această fază evidențiază totodată ce proiectanţi experți trebuie implicați pentru a asigura un proces de încredere al planificării ușilor – de exemplu, proiectanţii specializaţi pe fațade, pe protecția împotriva incendiilor sau pe accesibilitate.
În această etapă, sunt înregistrate specificațiile cu privire la legislația în domeniul construcțiilor, cele specifice utilizării, precum și alte specificații. Totodată este important ca pozițiile ușilor să fie definite în avans. Aceasta este singura cale pentru a vedea dacă se modifică direcția de deschidere sau dacă ușile au fost planificate incorect ori sunt inutile. Rezultatul acestei etape îl constituie conceptele inițiale de planificare și utilizare, precum și descrierile funcționale și cazurile de utilizare bazate pe specificațiile înregistrate.
Aceasta reprezintă baza pentru planificarea continuă a ușilor. Funcțiile ușilor individuale și tipurile de funcții sunt descrise și stipulate în detaliu. Aceste tipuri sunt apoi create și localizate în mod ideal într-unmodel BIM. În decursul timpului ia naştere un model detaliat al clădirii ca „model geamăn digital”.
Interfețele exacte cu alte loturi de lucrări sunt derivate din definițiile funcțiilor ușilor și a tipurilor de funcții ale ușilor.
Loturile de lucrări sunt supuse unor licitații, ceea ce înseamnă că cerinţele trebuie să fie descrise clar și integral. Volumul serviciilor de atribuit este determinat pe baza etapelor anterioare. Prin urmare, totul trebuie clarificat şi definit cu precizie de la bun început.
Proiectantul gestionează și rolul managerului de construcții specialist. Acesta include coordonarea loturilor de lucrări și a interfețelor, planificarea instalațiilor, revizuirea lucrărilor preliminare, realizarea testelor de funcționare și comunicarea asociată.
În mod ideal, expertul proiectant ar trebui să se ocupe totodată şi de coordonarea și managementul continuu al documentelor, având în vedere faptul că este cel mai bine familiarizat cu subiectul. Coordonarea defectuoasă sau lipsa coordonării vor duce întotdeauna la erori și conflicte.
Pentru a asigura punerea în funcțiune fără probleme și cu cât mai puține erori, proiectantul expert se ocupă de instruirea operatorilor și a utilizatorilor, precum și de documentația aferentă.
Interacțiuni și contradicții în planificarea ușilor
Proiectanţii de uși trebuie să facă mai mult decât doar să țină cont de o plajă largă de cerințe diferite. O altă provocare o reprezintă interacțiunile dintre diferitele cerințe - ceea ce uneori poate genera contradicții. Un proiectant expert implicat în proces la momentul potrivit poate oferi o perspectivă complexă, poate identifica suprapuneri între funcții, poate stabili prioritățile corecte și poate coordona procesul cu loturile de lucrări vizate.
Una dintre contradicțiile tipice este, de exemplu, cea dintre cerințele simultane cu privire la protecția fonică și accesibilitate. De regulă, izolația fonică necesită uși grele, cu niveluri de etanșare multiple. Din acest motiv, deseori aceste uși nu sunt fără bariere, deoarece deschiderea sau închiderea lor necesită un efort considerabil. O altă contradicție: instalația de evacuare a fumului și a căldurii - aer proaspăt versus protecția împotriva focului și fumului: În timp ce instalaţia de evacuare a fumului și căldurii deschide ușile, protecția împotriva focului și fumului necesită uși închise.
O altă aparentă contradicție există între protecția împotriva incendiilor și accesibilitate
În anumite cazuri, experții în planificare trebuie să reconcilieze necesități și funcții contradictorii.
Liste de uși pentru planificarea sistematică a ușilor
Listele de uși au devenit o practică consacrată la planificarea ușilor în cadrul proiectelor mari de construcții. Acestea includ informații precise pentru fiecare locație, exemple de montaj, geometrii, proprietăți ale materialelor, designul și echipamentul tehnic necesar pentru fiecare ușă. Listele de uși descriu toate proprietățile și specificațiile semnificative; acestea nu se aplică tuturor ușilor din proiectul de construcție, ci diferă de la o ușă la alta. Ele vizează în special:
- dimensiunile, inclusiv lățimea de deschidere, direcția de deschidere (ușă cu opritor pe partea stângă sau uşă cu opritor pe partea dreaptă).
- cerințele specializate, cum ar fi izolația fonică, protecția împotriva incendiilor, calea de evacuare, protecția antiefracție, protecția împotriva radiațiilor sau clasa climatică
- materialul, suprafețele și designul foii și tocului de ușă
- detalii despre broască și despre feroneria de ușă, precum și componentele adiționale, cum ar fi amortizoarele, instalaţiile de blocare în poziție sau automatizarea.
Listele de uși pot fi utilizate pentru a înregistra sistematic toate caracteristicile. Rețineți însă faptul că acest instrument nu vă ajuta în ceea ce privește fezabilitatea implementării ușilor în contextul clădirii. Aici intervin din nou specialiştii cu experienţă în planificarea uşilor.
Planificarea expertă a ușilor reprezintă o sarcină complexă, inseparabilă de planificarea profesionistă a altor loturi de lucrări. Astfel de interfețe trebuie definite cât mai timpuriu.
Günther Weizenhöfer, team leader Dezvoltare PrevânzăriPlanificarea eficientă a ușilor cu ajutorul BIM
Cu BIM, proiectele de construcții complexe sunt mai avantajoase din punct de vedere al costurilor și mai eficiente în ansamblu
Modelarea informaţională a clădirilor (BIM) reprezintă viitorul colaborării digitale și interdisciplinare. BIM permite tuturor loturilor de lucrări să conlucreze într-un singur model digital – un model geamăn – și să utilizeze toate datele împreună. De această abordare profită toate persoanele implicate în ciclul de viață al clădirii: de la investitor, arhitect și proiectant și până la procesatorii ori producătorii de sisteme și de produse. BIM este o soluție ideală și pentru planificarea ușilor. Coordonarea promptă cu proiectanţi experți pentru alte loturi de lucrări reprezintă cheia pentru a converti toate cerințele în funcții practice. În plus, prin această abordare totul poate fi planificat eficient, informațiile cheie pot fi corelate, iar funcțiile pot fi testate în contextul întregului sistem tehnic al clădirii înainte de implementarea lor în practică. Nu în ultimul rând, ea permite efectuarea unor predicţii precise a costurilor de construcţie şi a celor referitoare la ciclul de viaţă al clădirii, chiar de la începutul proiectării clădirii.
Am dezvoltat obiecte de ușă BIM ca instrumente extrem de utile pentru planificarea profesionistă a ușilor. Acestea au la bază rezultatele lucrărilor echipei de uși din cadrul buildingSMART. Totodată, am comparat o gamă largă de metadate existente cu listele oficiale de uși. Drept rezultat, obiectele noastre BIM se integrează perfect în proiecte internaționale. Puteți descărca gratuit obiecte BIM GEZE și le puteți integra în sistemul dvs. CAD.
Descărcați obiectele de uși BIM GEZEBIM – Carte albă de la GEZE
Pentru a afla mai multe informații despre planificarea clădirilor cu BIM, descărcați gratuit cartea noastră albă!
Planificarea ușilor de către experți
Grație experienței noastre îndelungate cu multe proiecte pe o plajă largă de sectoare, vă putem pune la dispoziție asistență individuală la planificarea profesionistă a ușilor. Suntem mândri de expertiza noastră, care cuprinde nu doar ușile, ci și impactul acestora asupra tuturor aspectelor de operare a clădirii. În calitate de furnizor de soluții complexe, putem îmbina împreună cu dvs. o gamă largă de nevoi, funcții și loturi de lucrări diferite, respectând în permanenţă prevederile din standardele și liniile directoare relevante.
Consultanță GEZE pentru proiecte
GEZE oferă asistență arhitecților și proiectanţilor în ceea ce privește planificarea ușilor, furnizându-le toate informațiile despre soluțiile noastre de produse de care aceștia au nevoie. Colegii noștri vă pot asista, de exemplu, la crearea listelor de uși, integrarea obiectelor BIM, precum și la multe alte activități. Dacă este necesar, vă putem pune la dispoziție texte de specificații, cataloage pentru arhitecți și informații specializate. De asemenea, vă putem oferi asistență încă de la începutul fazei de planificare.
Gestionarea conturilor la nivel global
Clădirea dvs. poate fi situată în orice colț al lumii – departamentul nostru de gestionare a conturilor la nivel global (Global Account Management) sprijină decidenții și investitorii din întreaga lumea la planificarea pe termen lung. În calitate de partener pionier, oferim produse și servicii orientate către soluție și către client. În colaborare cu echipele noastre GEZE regionale, care iau în considerare standardele și reglementările din fiecare țară, acționăm ca persoană centrală de contact pe întreaga durată a ciclului de viață al clădirii.
Consiliere cuprinzătoare pentru procesatori
GEZE oferă consiliere atunci când ne instalați produsele. Vă punem la dispoziție informații detaliate și materiale video cu privire la instalare. În plus, oferim instruiri periodice privind instalarea profesionistă a soluțiilor noastre pentru uși și ferestre (cunoștințe de bază și instalare).
Ajutor rapid
Soluțiile pentru uși și ferestre sunt complexe, mai ales dacă lucrurile nu funcționează așa cum ar trebui. În GEZE puteţi găsi un partener de încredere și în această privință. GEZE Service vă oferă soluţii şi ajutor rapid, contracte de service, precum și asistență imediată. Echipa noastră numeroasă de la nivel global este gata să vă ajute.
Totodată, GEZE pune la dispoziție numeroase instrumente care vă pot ajuta la planificarea ușilor.
Oferim soluții personalizate
Nu ați găsit soluția de produs potrivită pentru proiectul dvs. în portofoliul nostru standard de produse? Nicio problemă: GEZE poate personaliza produsele existente pentru a răspunde nevoilor dvs. sau poate dezvolta noi produse pentru clienți specifici – personalizate proiectului dvs. Fie că optați pentru uși batante sau glisante, pentru ferestrelor sau pentru siguranța complexă a clădirii – vom găsi împreună cu dvs. soluția cea mai potrivită